Verantwoord dozen kopen, zonder dat u
er extra moeite voor hoeft te doen!
Wij hergebruiken kartonnen verpakkingen. Dit levert het milieu diverse voordelen op.
Categorieën

Duurzaamheid
Duurzaamheid is een steeds belangrijker thema in de e-commerce. Klanten zijn veel milieubewuster geworden en ook webwinkels voelen hun verantwoordelijkheid op het gebied van een duurzamere inkoop, verpakking en bezorging. De helft van de Nederlanders vindt duurzaamheid belangrijker dan levertijd. Meer dan 60% van consumenten wil duurzaam online shoppen. Met de Dozenhal willen we meer inspelen op deze trend. Want de verpakking heeft bij e-commerce aankopen een veel hogere carbon footprint impact dan bij een fysieke winkel.
266 kg
besparing op luchtverontreiniging
3 m3
besparing op stortcapaciteit
2.026
brandstof bespaard voor gemiddelde auto
20.000 liter
water bespaard
Doelstellingen duurzaam verpakken
Thuiswinkel.org heeft namens de e-commerce sector het Brancheverduurzamingsplan Verpakken gepresenteerd. Deze plannen zetten in op doelstellingen voor vullingsgraad (lucht reductie), waarmee een positief effect op de gehele logistieke keten kunnen creëren. Daarnaast besteden ze aandacht aan het reduceren van materialen tot het helemaal weglaten van de omverpakking. En er wordt richting gegeven aan het gebruik van herbruikbare verpakkingen. Daarnaast kun je als ondernemer natuurlijk ook gewoon bewust voor duurzame materialen kiezen vanuit eigen overtuiging. Denk hierbij aan opvulmaterialen en tape. Onze duurzame producten herkent u aan het "blaadje " icoon.
De vullingsgraad van de verpakking:
De vullingsgraad van een verzendverpakking is de mate waarin de verpakking gevuld is met producten. De vullingsgraad kan tussen de 0 en de 100% liggen: 0% wanneer de verpakking leeg is en 100% wanneer de verpakking volledig gevuld is. Vaak wordt er meer materiaal gebruikt dan nodig is en is de doos te groot, waardoor veel ruimte onbenut blijft en er ‘extra lucht’ wordt vervoerd. Volgens onderzoek van Thuiswinkel is de gemiddelde vullingsgraad van een pakketje 60%. Oftwel 40% van de inhoud van verpakkingen bestaat uit “lucht”. Dit betekent dat er onnodig veel verpakkingsmateriaal wordt gebruikt. Tevens wordt er tijdens het transport veel lucht verplaatst (ongebruikte ruimte) wat de footprint vergroot.

De juiste verpakking:
- zorgt ervoor dat het product goed beschermd is, dus geen schade;
- vervoert geen overbodige lucht;
- heeft weinig tot geen opvulmateriaal nodig;
- is hersluitbaar om als retourverpakking te kunnen gebruiken;
- is gemaakt van mono-materiaal (en dus recyclebaar);
- informeert de consument hoe hij de verpakking moet weggooien;
- draagt de juiste verzendinformatie;
- waarborgt de privacy van de consument;
- bevat (marketing) informatie over jouw kernwaarden en webwinkel;
- voldoet aan de verwachtingen van de klant;